NEDİM GÜRSEL - BOĞAZKESEN Fatih’in Romanı

Yine epeydir okumak istediğim bir yazar ve güzel bir roman... 

Nedim Gürsel ‘’Perşembe Buluşmaları’’nın Ocak ayı konuğu idi son kitabı ‘’Yüzbaşının Oğlu’’nun tanıtımı yapılıyordu ama ben yine başka bir roman seçtim, 1995 yılında yayımladığı ‘’Boğazkesen’’i... ve çok memnun kaldım... hakikaten romanın adında da belirtildiği gibi Fatih’in Romanı bu... anlatılan yalnızca İstanbul’un fethi değil, II. Mehmet’in tüm hayatı, kişiliği.... anlatı kronolojik bir sıra da izlemiyor... mesela önce İstanbul’un fethinden sonraki olayları anlatıyor, sonra Boğazkesen’in inşasını, sonra Fatih’in 40 yaşından sonraki duygu ve düşünce dünyasını, sonra Çandarlı Halil Paşa’nın fetih sırasında yaptıklarını (ki okuduğum aynı konudaki romanlar içindeki en olabilecek Çandarlı kurgusu buydu), sonra 53 gün süren kuşatmayı gibi zaman mekan atlayarak kurguluyor yazar romanını... ama asla kopukluk olmuyor hatta daha ilgi çekici olmuş,  şimdi sıra neye geldi acaba diye merak ediyorsunuz ... tüm bu tarihi hikayenin aralarında da yazar kendi yazma serüvenini ve bu sırada başına gelen olayları da anlatıyor... sanki hikayesiyle başına gelenler arasında bir paralellik kuruyor...

Fatih Sultan Mehmet tarihteki belki en ilginç kişilik, hem dahi, hem bilgin, hem acımasız, hem ne yaptığı bilinemez biri... yazar bunu çok iyi aktarmıştı... benim en çok sevdiğim bölümü ise Fatih’in 40 yaşından sonraki yıllarda (bir anlamda ömrünün sonları) Fatih Camii Külliyesinde kendi kendine yaptığı hesaplaşmaların anlatıldığı kısımlardı... yaptığı acımasızlıkların bir kısmından pişmanlık duyuyor, bazen kendini haklı görüyor, bazen içi acıyacak kadar üzülüyor... bunu bir şekilde teyit etmemizin imkanı yok ama ben yazarın kurgusunu sevdim, gerçekte de böyle olmuş olmalı diye düşündüm...

Özetle tarihi romanları seviyorsanız ve yazarın güzel üslubunu da kaçırmamak için mutlaka okuyun...

Yazar:  Nedim Gürsel
Sayfa Sayısı : 248
Basım Yılı : 2011 (12. Baskı)
Yayınevi : Doğan Kitap

"Boğazkesen: Fatih'in Romanı", yayımlandıktan kısa süre sonra birkaç Batı diline de çevrildi ve yayımlandığı diğer ülkelerde de geniş yankılar yarattı. İşte, romanın hem Türkiye'de hem de diğer ülkelerde nasıl karşılandığına birkaç küçük örnek:
" " 'Boğazkesen', klasik bir modern anlatı." Enis Batur.
" "İstanbul'un fethi bölümü, kanımca Türk yazınındaki en etkileyici metinler arasında sayılmalı." Erendiz Atasü.
" "Romanın kişileri, Nedim Gürsel'in imgelerle dolu dilinin ustaca dirilttiği, olduklarından daha etkileyici kişiler." Françoise Germain-Robin/"L'Humanité".
" "Nedim Gürsel, yalın bir tarih resmi çizmemiş, tersine postmodern bir biçimde, romanın oluşumunu romanın içine katmıştır." Hans Christoph Buch/"Die Zeit".
" "Gürsel, tarihî öyküler yazarken romantik bir usta olduğunu kanıtlıyor." Yorgos Papaiosif Akropolis.

Yorumlar

  1. Kitabı zar zor bitirdim,zorlama yazmış gibi geldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplar bazen beklentilerimize uymuyor, bu kitapta değişik bir tarzda yazılmıştı...

      Sil
  2. fatihi anlatan bir kitapta nasıl kufr ve sapıkca sozler olur ben anlamiyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben okuyalı 4 sene kadar oldu ama rahatsız edici bir şey hatırlamıyorum.

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANDRÉ MAUROIS - İKLİMLER

SEZGİN KAYMAZ - Kün

LOU ANDREAS-SALOMÉ - RUTH